Akordeono pradžiamokslis.
Instrumentas ir jo struktūra
Akordeonas priklauso prie dumplinią instrumentų, kaip ir armonika bei bajanas. Nuo pastarųjų jis skiriasi tuo, kad vietoje mygtukų dešinėje jo pusėje sukonstruota fortepijoninio tipo klaviatūra.
Dumplinių instrumentų kilmė išvedama iš kiniečių instrumento ,,čengos“ ir lūpinės armonikėlės. Labiausiai išplito dumpliniai instrumentai devynioliktame amžiuje (melofonas, koncertina. armonika). Pirmųjų chromatinę armoniką sukonstravo rusų muzikas N. I. Beloborodovas Tūloje 1870 m. Ilgainiui Rusijoje dvieilę chromatinę armoniką pakeitė trieilė chromatinė armonika, pavadinta bajanu (legendarinio dainiaus Bajano garbei), o Vakarų Europoje ji buvo
pavadinta akordeonu, kuris taip pat buvo nuolat tobulinamas.
Svarbiausios akordeono dalys (žr. nuotr.) yra dvi balsų dėžės (1, 2), sujungtos dumplėmis (3). Balsai (metaliniai liežuvėliai) poromis pritvirtinti prie metalinių plokštelių ir sudėti eilėmis i medinius lovelius, įtvirtintus balsų dėžėse, dumplių pusėje. Iš kitos (išorinės) pusės įtaisyti balsų angeles nudengiantieji klapanai su savo mechanizmais bei klaviatūromis. Dešiniąją klaviatūrą (4) sudaro balti ir juodi fortepijoninio tipu klavišai, o kairiąją — mygtukai (5). Prie kairiosios klaviatūros yra diržas kairiajai rankai užkišti ir dumplėms traukti (61 Kiti du ilgesni diržai (7) užsidėdami ant pečių.
Akordeno garsai išgaunami dumplėmis pučiant orą, kuris virpina metalinius liežuvė- balsus. Visi baisai yra_ sudvigubinti: vieni skamba dumples traukiant (plečiant), – stumiant (glaudžiant). Kai norima nuplės išplėsti arba suglausti be garso, kairės rankos nykščiu nuspaudžiamas specialus mygtukas , kuris yra kairiosios balsų dėžės (2) dangtelio (9) viršuje.
Akordeonų būna įvairaus dydžio. Mažiau- . akordeonai turi 8, 12, 24, 32, 40 ir 48 bo- – Vidutiniai — 60, 72 ir 80 bosų. Dideli k rdeonai turi po 96 ir net 120 bosų. Supranta.ma, kad praktiškai vertingiausias 120 bosų rdeonas, kuris turi didžiausią ir dešiniosios rankos klaviatūrą (nuo f iki f3)- tačiau jis kai kuriems muzikantams gali atrodyti per sunkus. Tokiu atveju galima naudotis 96 bosų akordeonu, kuris turi riek pat eilių mygtukų (šešias) ir tik truputi mažesnę dešiniąją klaviatūrą (f-f3 arba g-g3 ). Pradedamiems mokytis groti tinkamiausias yra 80 bosų akordeonas (g-e3 arba f-f3″) Tokiu instrumentu vaikas jau gali groti nuo 9 metų amžiaus. Melodiją bosais būtų galima pagroti ir 40- 60 bosų akordeonais, tačiau jie yra žymiai ribotesni. Mažesni kaip 40 bosų akordeonai yra tinkami tik labai mažiems vaikams kuriems 80 bosu instrumentas dar per sunkus, jie yra daugiau mėgėjiško pobūdžio. Specialiam mokymuisi jie netinka dėl savo ribotumo.
Įvairus akordeonai skinasi ne tik savo abiejų klaviatūrų apimtimi, bet ir balsų eilių („chorų“) skaičiumi. Naujos baisų eilės yra Įjungiamos tam tikrų jungiklių „registrų“ pagalba (10).
Akordeonui yra būdingas vibruojantis skambesys, kuriuo šis instrumentas skiriasi nuo lygaus (be vibracijos) armonikos ar bajano skambesio. Vibracija atsiranda dėl to, kad dvi pagrindinės (normalaus aukštumo) balsų eilės yra tarpusavyje suderintos kiek skirtingai (vienoje eilėje balsas a’1 virpa 435 virpesių per sekundę dažnumu, o kitoje eilėje– 436 1⁄2.
Todėl paprasčiausios konstrukcijos akordeonuose (be registrų) ir yra tiktai šios dvi dešiniosios klaviatūros balsu eilės, kurias galima taip atvaizduoti: x-x (spaudžiant vieną
klavišą, skamba du los pačios oktavos baisai). Vieno registro akordeonuose yra jau trys balsų eiles. Įjungus registrą, čia prisideda ir trečioji balsų eilė, kuri skamba oktava žemiau x-x. Tiek pat. balsų eilių turi ir
penkių registrų akordeonai, tik čia galima sudaryti visus penkis skirtingus šių eilių derinius. Keturių balsų eilių akordeonai būna dvejopos konstrukcijos: 1) trys balsų eilės normalaus aukštumo ir viena, skambanti oktava žemiau xx ( ir 2) xx dvi balsų eilės normalaus aukštumo, viena eilė, skambanti oktava žemiau ir , skambanti oktava aukščiau xxx. Pirmuoju atveju turėsime
septynių registrų akordeoną „Musette“ su žymiai padidinta vibracija, susidarančia tarp trijų normalaus aukštumo, bet kiek siutingai suderintų eilių (pavyzdžiui, a1= 433 1⁄2., 435 ir 436 1⁄2 virp). Antruoju atveju turėsime pilną vienuolikos registrų akordeoną su visais galimais keturių balsų eilių deriniais.
Reikia pastebėti, kad čia kalbama tik apie skirtingų registrų skaičių Kai kuriu konstrukcijų akordeonuose, atlikėjo patogumui, yra po keletą vienodų registru (dažniausiai po tris). Tokiais atvejais penkių registrų akordeonas turi septynis registrų jungiklius, septynių registrų— devynis, o vienuolikos registrų — trylika.
Prie bailiosios klaviatūros (mygtukų) taip pat būna dažnai sukonstruota bent po keletą registrų jungikliu (11), prikiausomai nuo to, kiek yra balsų eilių Didžiausiuose akordeonuose dažniausiai būna penkios kairiosios klaviatūros balsu eiles (2 eiles bosinių balsu ir 3 eilės chordinių baisu); jos visos skamba skirtingose oktavoje. It kuo daugiau registrų, tuo daugiau galima panaudoti įvairių balsų derinių.
Laikysena grojant
Akordeonu grojama sėdint arba stovint. Grodamas iš natų arba akompanuodamas (pritardamas kitam atlikėjui), akordeonistas dažniausiai sėdi. Grodamas atmintinai – stovi.
Sėdėti reikia tiesiai, neatsilošus, arčiau prie krašto kėdės. Jeigu mokinys yra mažas, jam reikia po kojomis padėti suolelį arba pasodinti jį ant žemesnės kėdės. Kojos turi laisvai remtis į žemę.
Stovėti reikia lygiai ant abiejų kojų, laisvai, natūraliai, vieną koją galima pakreipti kiek į šalį. Nereikia stovėti atsilošus, per daug pasitempus, reikia stengtis savo figūrą „suapvalinti“. Grojent sunkesnes vietas, nereikia savo veido išraiška to parodyti, reikia vengti bet kokių negražių veido grimasų. Veide ir visoje atlikėjo laikysenoje turi atspindėti grojamo kūrinėlio nuotaika. Reikia visuomet ramiai ir lygiai kvėpuoti.
Akordeono garsai yra išgaunami dumplių pagalba, todėl reikia įprasti teisingai valdyti dumples.
Dumplės valdomos kairiąja ranka kuri užkišama už jai skirto diržo. Diržas netuv būti per daug priveržtas, kad ranka galėtų laisvai judėti vertikaline kryptimi. Dumplės pradedamos traukti prieš pat klavišo paspaudimą, staigiai trukteliant. Dumplių kryptį pakeisti reikia taip pat staigiai ir tiksliai, išgaunant naują garsą arba pradedant naują frazę. Negalima keisti dumplių krypties tebetęsiant kurį nors garsą. Dumples tiaukti arba stumti reikia ramiai ir lygiai, pasinaudojant pičių dumplių svoriu, t. y. traukiant dumplių viršui reikia leisti laisvai kristi žemyn, o stumiant jį kiek pakelti, kad dumplių apačia vėl galėtų glaustis savo pačios svoriu. Dumplių krypties kaitaliojimui žymėti yra vartojami šie ženklai: v (=traukti) ir ʌ ( — stumti).
Labai svarbu taisyklingai laikyti dešinę ranką. Grojant viršutinėje klaviatūros dalyje, ranka nuo alkūnės iki pirštų kartu su riešu turi būti vienoje horizontalinėje linijoje, nukreipta tiesiai prieš klaviatūrą.
Grojant ties klaviatūros viduriu ir žemiau, ranka būna Įžambioje padėtyje.
Alkūnės niekuomet negalima spausti prie kūno, ji kartu su visa ranka turi būti laikoma virš klaviatūros.
Ilguosius instrumento diržus reikia taip nureguliuoti, kad klaviatūra būtų kiek galint daugiau pasidavusi į kairę: kairysis diržas neturi būti perdaug laisvas, o dešinysis — per daug priveržtas.
Dešinioji klaviatūra
Akordeono dešinioji klaviatūra susideda iš baltų ir juodų klavišų. Juodieji klavišai yra išdėstyti grupelėmis: po du ir po tris. Šios grupeles vis paeiliui kartojasi: du klavišai, trys klavišai, vėl du ir t.t.
1 užduotis. Paspauskite pirmąjį iš dviejų juodų klavišų vienoje, paskui kitoje grupelėje. Įsiklausykite, kaip jie skamba. Paspauskite juos abu kartu. Tą patį pratimą atlikite su kitais juodais klavišais, užimančiais vienodą padėtj grupelėse.užduotis. Paspauskite vieną baltą klavišą, esantį tarp dvieju juodųjų, o paskui kitą, esantį tarp kitų dviejų juodųjų. Paspauskite juos abu kartu. Įsiklausykite, kaip jie skamba. Tą patį pratimą atlikite su kitais baltais klavišais, užimančiais vienodą padėtį grupelėse.
2 užduotis. Paspauskite vieną baltą klavišą, esantį tarp dvieju juodųjų, o paskui kitą, esantį tarp kitų dviejų juodųjų. Paspauskite juos abu kartu. Įsiklausykite, kaip jie skamba. Tą patį pratimą atlikite su kitais baltais klavišais, užimančiais vienodą padėtį juodų klavišų atžvilgiu.
Pastaba: klavišai skaičiuojami nuo savęs (žemyn), t. y. į aukštesnių (plonesnių) garsų pusę.
3 užduotis. Paspauskite iš karto po du klavišus: a) gretimus, b) po vieną, du, tris ir 1.1, praleidžiant. Įsiklausykite į gaunamus sąskambius.
Kokią išvadą- galite padaryti iš šių bandymų?— Pirma: tiek juodų, tiek ir baltų klavišų, užimančių vienodą padėtį grupelėse, garsai skamba panašiai, o spaudžiant abu klavišus iš karto — susilieja (kas šeštas juodas klavišas ir kas aštuntas baltas klavišas). Antra: kitokiais atstumais vienas nuo kito nutolę garsai skamba skirtingai.
Skirtingai skambantieji garsai turi skirtingus ir pavadinimus. Pagrindiniai garsų pavadinimai atitinka baltuosius klavišus. Kiekvienoje grupėje tokių skirtingą padėtį užimančių baltų klavišų rasime po septynis. Vadinasi, ir pagrindiniai garsų pavadinimai yra septyni’ do, re, mi, fa, sol, la (,,1″ tarkite minkštai), si.
4 užduotis. Išmokite pagrindinius garsų pavadinimus ir jų vietą klaviatūroje.
5 užduotis. Pasakykite pavadinimą balto
- klavišo, esančio prieš du juodus. Suraskite tokius klavišus visose likusiose grupėse (prieš du juodus). Pasakykite, kaip vadinasi baltas klavišas, esantis tarp dviejų juodų? Prieš tris juodus? Už dviejų juodų? Už trijų juodų? Tarp trijų juodų pirmasis ir antrasis?
Kaip matome, garso ,,do“ pavadinimą turime tik vieną, o klavišų ,,do“ — net tris. Kad būtų galima atskirti tų pačių pavadinimų garsus (klavišus) įvairiose grupėse, šios yra vadinamos dar oktavomis (oktava lot. ,,aštunta“, t. y. kas aštuntas baltas klavišas ,,do“ prasideda nauja grupė — oktava). Akordeono klaviatūrą sudaro šios oktavos (nenaudojant registrų): nepilna mažoji oktava, pirmoji oktava, antroji oktava ir nepilna trečioji oktava. Registrų pagalba instrumento diapazonas (apimtis) gali būti praplėstas, pridedant dar po vieną oktavą į abi puses (nepilna didžioji oktava ir nepilna ketvirtoji oktava). Įvairių oktavų garsai žymimi taip:
didžioji oktava | — Do, Re, Mi ir t.t | |
mažoji | f t | — do, re ir t.t. |
pirmoji | 11 | — do’, re1 ir t.t |
antroji | 11 | — do2, re2 ir t.t |
trečioji | 11 | — do3, re3 ir t.t |
ketvirtoji | — do4, re4 ir t.t | |
VISĄ KNYGĄ ( AKORDEONO PRADŽIAMOKSLIS- V.Burinskas.) PARSISIŪSTI ČIA:
NUORODOS:
V.Burinskas. Akordeonas –dešinioji klaviatūra. Akordeonas- muzikinis raštas. Akordeonas natos, pilnoji, pusinė, ketvirtinė. Kairioji (bosų) klaviatūra. Bosų klaviatūra. Akomponavimas mažore. Pagalbiniai bosai. Pagrindiniai bosai. Mažoriniai bosai. Kvintų ratas. Kaip išmokti groti akordeonu? Groti akordeonu savarankiškai.Tonas ir pustonis. Chromatiniai ženklai.Gama C- dur. Gama G- dur. Gama D dur.Tercijos. Frazuotė. Taktai.
Ko liūdi berželi- Lietuvių liaudies daina. Natos akordeonui.
Suliko- Sarkatvelų liaudies daina. . Natos akordeonui
Po aukštus kalnus vaiksčiojau- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Šėriau žirgelį- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Blezdingėlės- Lietuvių liaudies šokis. . Natos akordeonui
Praded aušrelė aušt- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Stepė- Rusų liaudies daina. . Natos akordeonui
Polka . Natos akordeonui
Žilvitis- Lietuvių liaudies žaidimas. . Natos akordeonui
Ar sodelį, ar darželį – Rusų liaudies daina. . Natos akordeonui
Vidutės dainelė- D.Andriulis. . Natos akordeonui
Kas bus, močiute? Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Nudavė dukrelę- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Sėdžiu po langeliu- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Mielajam Bukarešte- M.VESKANAS. Natos akordeonui
Kas subatos vakarėlį- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
K/F „ištikimi draugai“. T.Chrenikovas. Natos akordeonui
Suk suk ratelį- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Iš rytų šalelės- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Atskrend sakalėlis- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Jojau dieną- Lietuvių liaudies daina . Natos akordeonui
Studentas elgeta. -K.Miliokeris. Natos akordeonui
Gegutė- Lenkų liaudies daina. . Natos akordeonui
Šermukšnėlė- Rusų liaudies daina. . Natos akordeonui
Pamaskvio vakarai- . Natos akordeonui
Virš volgos plačiosios- . Natos akordeonui
Tyluma. E. Kolmonovskis. Natos akordeonui
Du balandžiai klane gėrė.- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Kryžačiokas- Baltarusių liaudies šokis. . Natos akordeonui
Drąsiai, draugai, koja kojon. Revoliucinė daina. . Natos akordeonui
Varšuvietė. Revoliucinė daina. Natos akordeonui
Traviata. Dž. Verdis. Natos akordeonui
Per girią girelę- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Užburtoji fleita- V.Mocertas . Natos akordeonui
Aš atsikėliau- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Jurgeli meistreli. Lietuvių liaudies žaidimas. . Natos akordeonui
Ant kalno karklai siųbavo. Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Vaikų valsas. A.Berniškis. Natos akordeonui
Plaukė žąselė – Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Mano tėvelis buvo kalvelis – Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Putpelės- Lenkų liaudies daina. . Natos akordeonui
Ganiau, ganiau aveles – Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Mes ėjom- Lietuvių liaudies žaidimas. . Natos akordeonui
Nueisiu. – Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Įkalnelį aš ėjau. – Rusų liaudies daina. . Natos akordeonui
Tekėjo saulelė- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Juročka- Baltarusių liaudies daina. . Natos akordeonui
Nuo kalnelio- rusų liaudies daina. Natos akordeonui
Šokinėjo trepinėjo- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Tas žvirblelis nabagėlis- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Šarkelė varnelė- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Aš pasėjiau linelius- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Motuš motušėle- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Mažasis hansas- Vokiečių liaudies daina. . Natos akordeonui
Piemenėlis- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Močiute motinėle- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Tupi žvirblis- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Šoka kiškis, šoka lapė – Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Žemė kėlė žolę- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Siaudelė – Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Polianka- Rusų liaudies šokis. . Natos akordeonui
Dobilas. Lietuvių liaudies šokis. . Natos akordeonui
Krakoviakas- Lenkų liaudies šokis. . Natos akordeonui
Mirandolina. S. Vasilenko. Natos akordeonui
Latvių polka. Natos akordeonui
Žydroji jūra- Dalmatų liaudies daina. . Natos akordeonui
Oi mergyte šilas ošia – Ukrainiečių liaudies daina. . Natos akordeonui
Maskvos student daina- A. Novikas. Natos akordeonui
Subatėlė – Lietuvių liaudies šokis. . Natos akordeonui
Vasas- V.Mocertas. Natos akordeonui
Lendleris- Vokiečių liaudies šokis. . Natos akordeonui
Gaidys – Lietuvių liaudies šokis. Natos akordeonui
Vilkas grikius sėjo. Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Gieda gaideliai. Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Aguonėlė. Lietuvių liaudies žaidimas. . Natos akordeonui
Bitutė. Lietuvių liaudies žaidimas. . Natos akordeonui
Ar aš tau , sese, nesakiau? Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Kubilas. Lietuvių liaudies šokis. . Natos akordeonui
Brolužėlis. J.Drechsleris . Natos akordeonui
Ėjo mergelė. Lenkų liaudies daina. . Natos akordeonui
Mažoji Mary. Prancuzų daina. . Natos akordeonui
Bernužėli neviliok. Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Oi tai dyvai. Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Kur ten šiaurės jūros bangos. S.Kranigas. Natos akordeonui
Linksmas vežėjas. Vokiečių liaudies daina.
Uodas- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Aukštuos kalnuos bejodamas- Lietuvių liaudies daina. . Natos akordeonui
Warning: Use of undefined constant rand - assumed 'rand' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/popilt/domains/veiveriai.lt/public_html/wp-content/themes/great/single.php on line 43
Gaila kad keletos puslapiu truksta akordeono pradžiamokslyje….
🙁